Tijdens het debat in de Tweede Kamer over de drank- en horecawet van 14 juni jl. zijn twee belangrijke punten onvoldoende aan bod geweest. Het eerste punt, de lange wachtlijsten voor jongeren met een 'drankprobleem'. Het is een goede zaak dat er in den lande verschillende alcoholpoli's in het leven zijn geroepen. De cijfers laten er geen misverstand over bestaan. In 2010 is het aantal gevallen van comazuipen met 37% gestegen, dus over het bestaansrecht van de poli's hoeft niemand te twijfelen. Maar als de reguliere verslavingszorg de vraag naar hulp(van jong volwassenen) vervolgens niet kan verwerken, ontstaat er een stagnatie die niet wenselijk is. In tijden van stevige bezuinigingen is het moeilijk om extra geld los te peuteren. Maar je kan het ook niet verkopen dat een jongen of meisje na opgenomen te zijn geweest in verband met overmatig alcohol gebruik een half jaar of langer moet wachten voordat hij/zij kan starten met behandeling. Verder pleit ik voor een algeheel verbod op alcoholreclame, net zoals dat geldt voor de tabaksindustrie. Het verbod tot 21.00 uur is een halve maatregel. Ook het gebruik van alcohol in televisie programma's die veelal door jongeren worden bekeken kan drastisch omlaag (soap GTST en dergelijke), maar die verantwoordelijkheid ligt bij de programmamakers. Verder zou ik inzetten op het zwaarder straffen van de 'bron' (supermarkten, slijterijen en horeca) dan van de jongeren, lijkt mij effectiever. "three strikes and you're out" , ook voor de horeca.
Leon Bakermans.
Eindhoven.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar