Echt Scheiden.


 
In zijn wekelijks column spreek Youp van het Hek deze keer namens zijn moeder. Zijn moeder was namelijk lerares van verstandelijk gehandicapten. Haar mening; "deze mensen zijn zo geboren en kunnen zichzelf niet beschermen, dat moeten wij voor ze doen".

In zijn column refereert van het Hek aan het programma Echt Scheiden, dat afgelopen week werd uitgezonden op RTL4. In het programma staat een stel centraal dat in echtscheiding ligt. De man heeft een andere vrouw leren kennen, en wil scheiden. De vrouw heeft het hier ontzettend moeilijk mee. Het stel wordt begeleid door een echtscheidingscoach en een psycholoog. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door Natasja Froger.

Tot zover een beschrijving van de casus. Ik ben echter een belangrijk aspect vergeten. Het stel heeft namelijk ook kinderen, en wel twee. Daar zit volgens mij een uiterst pijnlijke plek.
Volgens mij weten de ouders best waar ze mee bezig zijn. Kan me dan ook niet vinden in de mening van van het Hek, die het over zwakbegaafden heeft (ouders). Maar de kinderen hebben nergens om gevraagd, en toch worden ze in het drama meegezogen. Hen is niet gevraagd om toestemming. Maar de kinderen dragen mede de consequenties. Ik heb begrepen dat Nederland massaal heeft gekeken.

Vraag me dan af hoe dat gaat, als de kinderen in het openbaar verschijnen. Wat er achter hun rug om wordt besproken en geroddeld. Misschien worden de kinderen er wel op aangekeken, of erger nog op (ver) beoordeeld. Dat vind ik een ernstige zaak.

Begrijp dan ook niet dat hier niemand heeft ingegrepen bij RTL. Daar moeten toch ook verstandige mensen werken. Voor die verstandige mensen bij RTL heb ik het volgende voorstel. Neem stellen zonder kinderen, dat is één. Test het IQ van het stel. Alles boven de pak hem beet de 90, kan. Dan kraait er volgens mij geen haan meer naar, en is het wat mij betreft ethisch verantwoord. Dat volwassen mensen hun problematiek willen etaleren, prima wat mij betreft. Aan mij de keuze of ik daar naar wil kijken of niet. Maar laat weerloze kinderen erbuiten!

Ben bang dat mijn voorstel het niet gaat redden, ten faveure van de kijkcijfers.

Luister naar de kinderen, jongeren!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar