Alcohol onder de 18, liever niet


GGD Nederland zou graag zien dat de leeftijdsgrens om alcohol te mogen nuttigen zou worden verhoogd naar 18 jaar. In Nederland komt het nog veel te vaak voor dat jongeren in coma raken (comazuipen) door overmatig gebruik van alcohol.

Deze week heeft de Eerste Kamer haar fiat gegeven aan de nieuwe Drank- en Horecawet. De leeftijdsgrens blijft voor zwak alcoholische dranken (bier en wijn) op 16 jaar staan. Voor sterke drank blijft de leeftijd 18 jaar.

Laurent de Vries, directeur GGD Nederland, reageert op een actie van de C1000. Deze week verkoopt de C1000 drie kratten bier voor de prijs van twee. De Vries wijst op wetenschappelijk onderzoek dat laat zien dat niet alleen de beschikbaarheid, maar ook de prijs de consumptie sterk stimuleert.

Alcohol uit de supermarkt, van mij mag het, maar het lijkt me een weinig reele optie. Temeer daar 70% van de verkochte alcohol uit de supermarkt vandaan komt. Voor de supermarktbranche is dit een grote post van inkomsten. Het zou dan ook een flinke aderlating zijn als de alcohol uit de supermarkt zou worden geweerd. Ik denk dat vooral de kleinere supermarkten hier het meest onder zouden lijden.

De verhoging van de minimum leeftijd lijkt me wel een goed plan. 18 jaar is vroeg genoeg! Alcohol is slecht voor de adolescent. Het brein is namelijk nog volop in ontwikkeling, en het gebruik van (overmatig) alcohol kan dit proces behoorlijk verstoren. De schade die men dan oploopt is niet meer te herstellen, dus daar heb je dan de rest van je leven nog “plezier” van.

Ook voor de ouder/opvoeders lijkt me een belangrijke taak weggelegd. Het geven van voorlichting bijvoorbeeld. Praten over het gebruik van uw kind, samen kijken wat de gevolgen kunnen zijn. Er is materiaal genoeg voor handen dus daar kan het niet aan liggen. Ik zou willen zeggen, maak daar gebruik van!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar